אחד המושגים היותר מבלבלים שאנו שומעים בשוק הרכב כאשר אנו מתחילים להיכנס לעולם הטיונינג, הוא הסטייג'. המושג סטייג' הינו בסיסי וכל אחד מתרגם אותו בצורה אחרת, אז היום אנו נעשה קצת סדר על איך עובד התחום הזה.

בכדי להישאר במושג המופשט של עולם הצ'יפים והטיונינג, אנו נתמקד במנועי בנזין עם מגדש טורבו. מנועים אטמוספריים ואחרים, משתמשים באותן טכניקות בכדי להגדיל את כוח המנוע, אבל קשה יותר להגדיל כוח במנועים רגילים מכיוון שהטורבו הינו גורם מכריע בהזרמת אוויר למנוע. מנועי טורבו דיזל משתמשים גם באותן טכניקות, אבל הטכניקה לשיפור ביצועי מנוע הטורבו דיזל הינה שונה במקצת.


מהו שדרוג וסטייג'?


שדרוג משקף סדרה של שיפורים אשר נעשים ברכב ותלויים בסוג הרכב. כמו שנראה בהמשך, סטייג' הינו כמה רחוק הולכים עם חלקים משודרגים לרכב. סטייג' 2 הינו שדרוג רציני יותר לחלקי הרכב מאשר סטייג' 1. המושגים יכולים קצת לבלבל כאשר המושג סטייג' משתנה מרכב לרכב, וגם מטיונר לטיונר.

מה שטיונר מתכוון כאשר הוא אומר סטייג' 3 לרכב גולף יכול להיות שונה בהרבה מאשר סטייג' 3 ברכב במוו עם מנוע אטמוספרי או, גרוע יותר, מה שטיונר מתכוון לסטייג' 3 במרצדס לדוגמא, יכול להיות שונה לגמרי באותה מרצדס אצל טיונר אחר. יש כמה כללי אצבע עליהם נעבור עכשיו בכדי להבין את עולם הטיונינג.


סטייג' 1/STAGE 1

סטייג' 1 הינו סדרה של שיפורים אשר מותאמים לרכב סטנדרטי. זה יכול לכלול תוכנת ניהול מנוע כאשר אין צורך במערכת ניהול מנוע עצמאית, שדרוג מערכת יניקת אוויר, שדרוג מערכת האגזוז כאשר הממיר המקורי נשאר על הרכב. זוהי ההתחלה של עולם שיפורי הרכב כאשר בגדול, ההשקעה אינה גדולה מדי.

ביצוע מכלול השדרוגים הללו ביחד ולא רק תוכנת ניהול מנוע, יתנו שיפור משמעותי לכוח הרכב מאשר תוכנת ניהול מנוע בלבד. צריך לשים לב לדבר אחד כאשר מתחילים, החלקים ותוכנת ניהול המנוע חייבים לפעול בהתאמה מלאה והטיונר חייב להבין איזה חלקים מחליפים בכדי לכוון את המנוע בצורה היעילה ביותר.


תוכנת ניהול מנוע/ENGINE REMAPPING

תוכנות ניהול מנוע פרטיה

השדרוג הראשון למנועים המודרניים מתחיל בתוכנת ניהול מנוע. תהליך זה הינו שינוי מפת הדלק והאוויר ברכב על ידי שינוי תוכנת היצרן המקורית של הרכב. על ידי שינוי יחס האוויר והדלק AFR , תזמון ההצתה ודחיסת האוויר של מגדש הטורבו.

תוכנת ניהול מנוע יכולה להיות שונה מרכב לרכב. לפני מספר שנים, הנורמה המקובלת הייתה לפרק את מחשב הניהול ולשתול צ'יפ חדש, מכאן נולד המושג "צ'יפ לרכב". בימינו, ברוב המכוניות המודרניות, תוכנת הניהול יכולה להיצרב דרך שקע הOBD באמצעות ציוד מיוחד ללא צורך לפרק את מחשב ניהול המנוע. אנו בפרטיה חלקי חילוף מבצעים את תוכנות ניהול המנוע אצלנו בהתאמה אישית לכל רכב. זוהי טכנולוגיה מתקדמת אבל בבסיסה די פשוטה כאשר אנו משפרים את ניהול הרכב על ידי שליטה בכמות האוויר והדלק וכן ההצתה של הרכב.

בחלק מהרכבים, אין אפשרות לצרוב תוכנה ואנו שפרטיה חלקי חילוף, מציעים קופסת טיונינג ייחודית, אשר תיתן את תוצאות דומות ללא צורך בשינוי תוכנה.

תלוי בסוג המנוע, השינוי שתרגיש יהיה משמעותי ביותר רק משינוי תוכנה בלבד. גולף GTI למשל תקבל הספק של 293-313 כוח סוס לעומת 245 כוח סוס המקוריים איתם היא מגיעה. מרצדס תטפס מ 270 כוח סוס ל350 כוח סוס. לא כל המכוניות יקבלו שינוי כל כך משמעותי וזה לגמרי תלוי באיזה מנוע מדובר וכמה מרווח היצרן השאיר כאשר בנה את המנוע.

אפשר לעשות רק תוכנה ולעצור וזה יהיה די מספק. ההספק ילך וישתפר ככל שתסיר מהרכב גורמים מגבילים אשר הוסיף היצרן ותיתן לתוכנה יותר מרווח ואוויר לנשום.


יניקת אוויר/AIR INTAKE

כאשר מתחילים לשפר רכב טורבו בנזין לדחיסת אוויר גבוהה יותר, שיקולים מרכזיים כגון טמפרטורת האוויר הנכנס למנוע נעשית חשובה ביותר מכיוון שאוויר דחוס יותר ישפר את ביצועי המנוע. שמירה על טמפרטורת אוויר נמוכה, תעזור למנוע לספק יותר כוח וכן, תשמור על המנוע מנזקים. מערכת יניקת אוויר אשר מותאמת לרכב, תעזור לספק כוח רב יותר וכן, לשמור על המנוע.

במכוניות חדשות, מערכות יניקת האוויר משתפרות משנה לשנה לכן, בשביל סטייג' 1 אפשר להחליף את פילטר האוויר לפילטר משופר אשר יתאים בדיוק לקופסת האוויר המקורית של הרכב. זוהי אומנם לא החלפת כל מערכת יניקת האוויר ברכב, אבל שיפור משמעותי בדרך לסטייג' 1.

אגזוז/EXHAUST

פרטיה אגזוזים וחלפים לרכב

הגדלת פתח  יציאת הגזים לאגזוז הוא המקום שבוא נתחיל לראות שיפור רציני בהספק הרכב אפילו אם נשאיר את התוכנה המקורית. על ידי פתיחת יציאת הגזים מהמנוע וגרימה לכך שהאוויר יצא בקלות יותר, אנו מגדילים את כמות כניסת האוויר שהטורבו יכול להכניס למנוע ובכך מגדילים את ההספק. 


דוגמא: סטייג' 1 גולף MK6 GTI

גולף MK6 GTI מגיעה סטוק 210 כוח סוס, הרכב בעל מנוע טורבו ארבע צילינדר וזוהי נקודת פתיחה טובה לשיפור הרכב. אנו בפרטיה יכולים להגיע לעליית הספק של בין 50-75 כוח סוס על ידי תוכנה בלבד(נתון זה משתנה מרכב לרכב, בכפוף לאיכות הדלק ונתונים נוספים)


מעבר לכך, ניתן להוסיף מערכת יניקת אוויר של K&N, אשר מחליפה את מערכת האוויר המקורית של הרכב ומשפרת את זרימת האוויר למנוע. המערכת מוגנת בכיפה אשר מונעת מאוויר חם לחדור לפילטר האוויר וכן בשטח יניקת אוויר גדול יותר מהפילטר המקורי. מערכת יניקת אוויר טובה, תוסיף עד 4 כוחות סוס למנוע.

בתחתית הרכב, מערכת אגזוז איכותית תשחרר קצת יותר אוויר ותיתן למנוע לנשום טוב יותר.


סטייג' 2/STAGE2

סטייג' 2 יכול להיות שונה מרכב לרכב, תלוי בנקודות החולשה של אותו המנוע ושל יצרן הרכב אבל, המכנה המשותף לכולם הינו להוריד את החלקים המגבילים באגזוז, שיפור היניקה ותוכנת ניהול מנוע טובה אשר תיתן משמעות לשינוי הזה.

כמו בסטייג' 1, תוכנת ניהול המנוע תיתן תוספת כוח. במקרה זה, היא גם אחראית על השליטה באגזוז ללא ממיר וכן בניהול כניסת האוויר והכנסת תערובת מדוייקת של אוויר-דלק למנוע. החלפת האגזוז ויניקת האוויר בלבד ללא תוכנה, תגרום לחיישני המנוע לקרוא קריאות לא נכונות מהאגזוז, המנוע יעבוד בצורה לא תקינה ולבסוף, תידלק נורת תקלה ברכב.

בגלל זה, סטייג' 2 הוא שונה מסטייג' 1 וחייב להיעשות במקביל להחלפת החלקים ברכב.


דאון-פייפ/DOWN-PIPE

 

ברכבי טורבו בנזין, אנו לרוב נתחיל עם דאון-פייפ. זוהי היחידה הממוקמת מאחורי הטורבו. מנוע הטורבו יעבוד בצורה מיטבית כאשר אינו מוגבל בכמות האוויר המוזרמת דרכו למנוע. המשמעות היא שככל שזרימת האוויר החוזר מהמנוע לטורבו גדולה יותר, נוכל לשחרר יותר סוסים מהמנוע.

בכדי לעשות זאת, אנו נחליף את הממיר או הממירים המקוריים של הרכב או בצנרת פתוחה או עם ממירי ספורט. צנרת פתוחה מחליפה את הממיר המקורי בצינור ישר ופתוח לכל אורך האגזוז. ממיר ספורט יחליף את הממיר המקורי ויאפשר זרימה חלקה וגדולה יותר של אוויר החוצה. מכיוון שישנם מגבלות למכוניות כביש, האפשרות החוקית היחידה בכבישי ישראל הינה ממיר ספורטיבי.

תוכנת הניהול המקורית של הרכב מגיעה עם קריאת אוויר אשר מותאמת לממיר הסטנדרטי ולכן, סטייג' 2 חייב לקרוא את הנתונים מהממיר החדש ולאפשר כניסת אוויר גדולה יותר למנוע, דבר זה נעשה על ידי תוכנת ניהול המנוע שלנו.


פילטר אוויר/AIR INDUCTION KIT

פרטיה פילטר אוויר לרכב

שוב, כמו בסטייג' 1, מערכת יניקת אוויר משופרת היא מאסט ובגלל שאנו מאפשרים כעת זרימת גזים מוגברת דרך הטורבו אנו חייבים שהטורבו לא יהיה מוגבל בגלל מערכת היניקה המקורית. תלוי ברכב שאנו משפרים, החלפת החלקים המקוריים היא בהחלט הדרך הנכונה להתחיל.


אינטרקולר/INTERCOOLER

אינטרקולר משודרג הינו בין אחד הדברים החשובים. זהו סוג של רדיאטור אוויר-אוויר, אשר מקרר את האוויר המגיע מהטורבו לפני שהוא נכנס למנוע. דחיסת אוויר דרך הטורבו מחממת אותו ולכן, קירור האוויר הינו הכרחי וחשוב.

ישנם שני דברים שאנו מרוויחים מתוספת זו. הראשון, אוויר קר מכיל יותר חמצן, אשר חשוב למנוע בכדי לשרוף דלק. יותר חמצן משמעו, יותר כוח במיוחד אם תוכנת ניהול המנוע מנצלת את השינוי לטובה.

שנית, המנוע משתנה תמיד בהתאם לכמות הכוח שהוא מייצר ומגיב בהתאם לחיישנים, כולל חיישן הטמפרטורה. כאשר טמפרטורת המנוע עולה, המנוע יפיק פחות כוח בכדי לשמור על המנוע. על ידי קירור האוויר הנכנס למנוע, ביצועי המנוע משתפרים בהתאם.

אינטרקולר איכותי ממותגים כמו FORGE או MISHIMOTO יגבירו את הכוח למנוע ויהיו אפקטיביים יותר כאשר אנו עובדים עם רכב טורבו ביחד עם תוכנת ניהול מנוע.

תושבות מנוע וגיר/ENGINE AND GEARBOX MOUNTS

תושבות מנוע וגיר מעוצבים בכדי לתת גמישות לחלקים הנעים וללא חלקים אלו, אנו נרגיש את כל הרעידות בתוך תא הנהג. ברגע שמתחילים בשדרוג הרכב ומוציאים ממנו יותר כוח, הויברציות גוברות ושוחקות את התושבות מהר יותר. החלפת התושבות המקוריות במשודרגות, יגרמו לפחות רעידות בתא הנהג ולשחיקה פחותה יותר של התושבות לאורך זמן. אנו מייבאים תושבות מנוע משודרגות וניתן לפנות אלינו.


דוגמא: סטייג' 2 גולף MK6 GTI

אנו בפרטיה חלקי חילוף נוכל להוסיף בין 55-90 כוח סוס תלוי באיזה שדרוגים יש ברכב שלך כאשר אנו צורבים את תוכנת ניהול המנוע. השדרוגים הנדרשים בכדי לעשות סטייג'2 הינם, דאון-פייפ עם ממיר ספורט ומערכת זרימת אוויר משודרגת.

אנו גם ממליצים על אינטרקולר משודרג וכן, תושבות משודרגות. חלקים אלו אינם נדרשים לסטייג' 2 אבל מומלצים מאוד.מומלץ לשים מערכת יניקת אוויר של K&N אשר אנו מייבאים.

להמלצות נוספות ניתן לפנות אלינו


סטייג' 3/STAGE 3

זהו השלב שדברים מתחילים להיות מבלבלים. מכיוון שאנו דוחפים את הרכב מעבר ליכולות שלו, חלקים מסוימים אשר נהנו לעשות את העבודה שלהם בשקט עד עכשיו, כבר לא ישנו טוב בלילה ונצטרך להחליף אותם בחלקים משודרגים.

אילו חלקים בדיוק אנו נצטרך להחליף, שונים בין רכב לרכב. אני אדון כעת בחלקים אשר חייבים להחליף אבל זה משתנה מרכב לרכב וממנוע למנוע וכן, מתוכנת ניהול לתוכנת ניהול.חלק מהדברים אינם חובה אולם אנו ממליצים לך להתייעץ איתנו בכדי לדעת מה בדיוק להחליף.


מזרקי דלק/FUEL INJECTORS

כאשר אנו מרימים את כמות הכוח במנוע, כך אנו צריכים להזרים יותר דלק במערכת, כדי לייצר כוח זה. בנקודה מסוימת, כאשר אנו משפרים את הרכב אנו נצטרך להתאים את כמות הדלק הנכנסת למנוע. לפעמים, אנו נתאים מזרקים מאותה משפחת רכבים. לדוגמא, לגולף משופרת עם תוכנת מנוע, אנו נשים מזרקים של AUDI RS5.


משאבת דלק/FUEL PUMP

הזרמת כמות דלק מספקת למנוע הרכב שלך היא הכרחית. כמות נכונה של דלק, עוזרת לשמור על טמפרטורת מנוע יציבה בתוך הצילינדרים. אי-אספקת כמות דלק נכונה למנוע, תגרום לנזקים עצומים בתוך המנוע ותוביל להרס מוחלט של המנוע. התשובה לשאלה באיזה סטייג' תצטרך להחליף את משאבת הדלק משתנה מרכב לרכב ואנו ממליצים להתייעץ איתנו בנושא. 


מגדש טורבו/TURBOCHARGER

במכוניות טורבו, אחד הגורמים המגבילים את המנוע מלספק יותר כוח הוא הטורבו עצמו. לכל טורבו יש את הגבלת כמות האוויר היכולה לעבור דרכו מבלי להתחמם יתר על המידה. במקרה כזה, אנו נעבור לטורבו גדול יותר. כמו במקרה של המזרקים, החלפת הטורבו יכולה להיות מרכב מאותה משפחה. דוגמא טובה לכך היא, לקחת טורבו מ GOLF R ל GOLF GTI.


רכיבי מנוע פנימיים/ENGINE INTERNALS

המנוע שלך מורכב מחלקים מברזל אשר נעים בדיוק רב בתוך בלוק המנוע.כאשר אנו מגדילים את הכוח של המנוע, הלחצים הפנימיים על החלקים הנעים גדלים. החלקים הללו נועדו לעמוד בלחץ מסויים ואם עוברים את קצה גבול היכולת שלהם, הם נהרסים ויש צורך להחליפם. איפה בדיוק קצה גבול היכולת משתנה מרכב לרכב. רכבים מסוימים יוצאים מהמפעל עם מנועים מחוזקים אשר יכולים להגיע לתפוקות כוח עצומות, כאשר, מנועים אחרים יוצאים מהמפעל עם מנועים סטנדרטיים ויש צורך להחליף חלקים אלו כאשר אנו משדרגים את המנוע. דוגמא טובה לחלקים אלו:

  • בוכנות מחוזקות
  • טלטלים מחוזקים
  • מיסבים מחוזקים
  • קאמשאפט מחוזק

דוגמא: סטייג' 3 גולף MK6 GTI

חבילת סטייג' 3 כוללת החלפת טורבו הK03 לטורבו גדול יותר כדוגמת טורבו K04 כמו הטורבו שיש ב GOLF R. הטורבו הגדול יותר מאפשר בוסט גבוה יותר, אבל תוכנת ניהול המנוע של הרכב חייבת שינוי בכדי להגדיר נכונה את כניסת האוויר למנוע.

בסטייג' 3 אפשר להגיע לאיזור ה375 כוח סוס עם תוכנת ניהול המנוע שלנו, בעזרת טורבו K04 ותוכנה תומכת בהתאם. 

בכדי לעבור לסטייג' 3 נדרשים כל השדרוגים מסטייג' 2, ובנוסף, אינטרקולר משודרג ומצתים משודרגים. המלצה נוספת היא תושבות מנוע וגיר משודרגים, צנרת מותאמת אישית ומצמד משודרג.

אז מה עוד עלי לשדרג ברכב שלי?

בנוסף לכל מה שהזכרנו, ישנם חלקים נוספים אשר דורשים תשומת לב במסגרת השדרוג של הרכב.

כולל:

בלמים/BRAKES

מה שלא תמיד מופיע ברשימת השדרוגים בסטייג'ים הינם הבלמים(ברקסים). אם הרכב שלך מאיץ מהר יותר עכשיו, זה רק הגיוני שתוכל לעצור אותו מהר יותר. מה שאומר, שדרוג הבלמים. בעולם הנהיגה האמיתי בכבישים, תמצא את עצמך משנה את המהירות שלך לעיתים קרובות בגלל תנאי הדרך השונים. שינויים אלו יגרמו לך להשתמש בבלמים לעיתים קרובות במעבר מהאצה להאטה ולשימוש רב בבלמים.

זה נכון במיוחד כאשר משדרגים רכב שאינו מוגדר כ"רכב ספורט" על ידי היצרן והרכיבים בו הינם סטנדרטים. תוספת הכוח לרכבים אלו הינה שונה לחלוטין ממה שהתכוון היצרן ומכיוון שהחלקים בו סטנדרטים לחלוטין, הבלמים אשר מותקנים ברכב וקוטר הצלחות לא מתאים להספק שיש לרכב שלך עכשיו ויש צורך לשדרג את מערכת הבלמים.

צמיגים/TIRES

צמיגים משחקים תפקיד מרכזי וחשוב בצורה שבה הרכב שלך מגיב באחיזת הכביש, בעצירות ובסיבובים. אם אתה לא רוצה לבזבז את כל הכוח שהוספת בחריקות על הכביש, צמיגים טובים יעבירו את הכוח בצורה מצויינת את האספלט.

צמיגים טובים יספקו גם יכולת בלימה טובה יותר, דבר אשר חשוב במידה רבה. עם הרבה יותר כוח מהמנוע, אתה תרצה אחיזת כביש טובה יותר ולכן, אנו ממליצים על צמיגים איכותיים וטובים אשר יעשו את העבודה נאמנה.

מצמד/CLUTCH

חלק זה אינו חובה כאשר משדרגים את כוח המנוע, אך כדאי לחשוב על זה בסטייג'ים הגבוהים יותר. העלייה הגבוהה בקג'מ של הרכב יכולה לשרוף במהירות את הקלאץ' ולא להעביר את הכוח המירבי לגלגל התנופה. בשלב זה, מומלץ לשדרג את המצמד. 

אנו מציעים מצמדים משודרגים ממיטב המותגים בעולם, ממצמדים משודרגים ועד למפלצות עם 1000 כוח סוס ויותר וכן, מצמדים רב שכבתיים .

בולמים/SUSPENSION

כמו הצמיגים, כל חלק ברכב אשר "מבזבז" לנו את הכוח שהוספנו, הופך לאויב שלנו. בלמים משודרגים יעזרו לצמיגים לתקשר בצורה טובה יותר עם הכביש ולהעביר את הכוח לצמיג בצורה אופטימאלית בזמן תאוצה או בלימה. כמו כן, תוכל לנסוע מהר יותר מכיוון שהמכונית מתנהגת טוב יותר ומתקשרת בצורה מושלמת עם שאר החלקים ברכב.

דיפרנציאל מוגבל החלקה/LIMITED SLIP DIFFRENTIAL

פרטיה תוכנות ניהול מנוע

דיפרנציאל מוגבל החלקה LSD יעזור להוריד יותר כוח לכביש. רוב המכוניות מגיעות עם דיפרנציאל פתוח. דיפרנציאל זה מאפשר לרכב לחלק את הכוח בין הגלגלים, ואם לצמיג אחד יש פחות אחיזה מאשר לשני, הגלגל יסתובב ויאבד את הכוח המורד לכביש.

דיפרנציאל מוגבל החלקה מצד שני, מונע את הבעיה ושולח את הכוח בצורה שווה בין הגלגלים, או מחלק את הכוח בפרופורציה לפי רמת האחיזה שלהם.

דבר זה עוזר גם בפניות, כאשר הגלגל החיצוני מקבל כוח בהתאם לזווית הפניה ומחלק את הכוח מבלי לאבד הספק. דיפרנציאל מוגבל החלקה יכול להפוך מפלצת הנעה קדמית, לרכב אשר נעים יותר לנהוג בו.

שמנים ותחזוקה/OIL AND MAINTENANCE

תחזוקה הינה דבר חיוני לכל רכב, אולם כאשר אנו מתחילים לשפר את הרכב, נושא זה הופך לחשוב ביותר. אנו ממליצים לטפל ברכב לעיתים קרובות יותר ולהשתמש בשמנים וחלפים באיכות גבוהה בלבד אשר תואמים להוראות היצרן. שמן הוא דבר חשוב במיוחד, מכיוון שהוא בין המערכות החשובות ביותר לשמירה על המנוע.

תוכנות ניהול מנוע טורבו-דיזל/TURBO DIESEL TUNING

כמו כן, לא דיברנו גם על תוכנות ניהול מנוע וסטייג'ים לרכבי טורבו-דיזל למרות שהם דומים מבחינת התהליך. רוב התהליכים אשר תוארו בסטייג' 1, סטייג' 2 וסטייג' 3  תואמים במדוייק לתהליך אותו נבצע ברכבי טורבו-דיזל. השוני היחיד ביניהם הינו בחלקים אשר מוחלפים בסטייג'ים הגבוהים יותר. כמו כן- ההספקים בטורבו דיזל הינם גבוהים יותר ומורגשים יותר גם ברכבים בעלי טורבו קטן. הדבר יורגש במיוחד לאחר ניתוק מסנן החלקיקים.

לרכבי טורבו דיזל ישנה גם אפשרות לביטול של DPF ו EGR, דבר אשר מעלה משמעותית את ההספק של מנוע הטורבו-דיזל.

אז מה זה APR/REVO/GIAC?

חברות כמו APR/REVO/GIAC הינן חברות המספקות מוצר מדף לרכב שלך. מה שאומר, התוכנה היא סגורה לפי סוג מחשב ניהול מנוע ומתאימה לרכב. אולם, אינה מתחשבת בנונים נוספים כגון: האם החלפת פילטר אוויר? האם מערכת האגזוז שלך מקורית? אילו חלקים נוספים החלפת במנוע? דברים כגון אלו משפיעים על תוכנת ניהול המנוע בקריאת נתונים מהמחשב ויכולה להשתנות מרכב לרכב. אנו בפרטיה בונים ומשפרים את תוכנת הניהול ברכב שלך בהתאמה אישית לכל רכב ולפי השינויים שנעשו בו

עדיין מבולבל? התקשר אלינו לייעוץ

בו בזמן שמאמר זה אמור לתת לך רקע ראשוני על תוכנות ניהול מנוע, אתה תשים לב שניסינו להסביר דברים בצורה הפשוטה ביותר וזאת בגלל שסטייג' לרכב יכול להשתנות מרכב לרכב ותלוי מאוד במה אתה רוצה מהרכב שלך. אנו נדריך אותך בצעדים הראשונים שלך לעולם השיפורים.



תגובות

  • jlyzbspep20

    Довольно интересно
    _________________
    вернуть деньги казино пин ап календарь спорт, казино онлайн на деньги покер старс.

  • tvbiomkql

    Годнота спасибо
    _________________
    nesine iddaa pro apk

  • aofqbcvmg

    Спасибо за пост
    _________________
    казино ігри безкоштовно

  • qzsqdjjxy20

    Огромное тебе СПАСИБО
    _________________
    olimp live kz index

  • ziqjwgzit

    Спасибо, давно искал
    _________________
    закрыты казино украина

כתיבת תגובה

×

מישהו קנה לאחרונה

האתר שלנו משתמש בעוגיות. אם תמשיך להשתמש באתר, אנו מניחים שאתה מסכים לזה למד עוד על עוגיות: www.aboutcookies.org

סל הקניות

×